De Kubus in Wijthmen: één pedagogische taal, één lijn, één kindcentrum

Kindcentrum de Kubus in Wijthmen heeft in 2023 steeds meer vorm gekregen. Organisatorisch staat de onderwijs- en kinderopvangvoorziening inmiddels als een huis: kinderen worden er met een doorlopende leerlijn van nul tot twaalf jaar gezien, gekend en begeleid. Momenteel werkt het team hard aan de gezamenlijke visie en werkwijze. Directeur Michiel van Mourik is trots. ‘Als ik zie hoe tijdens de schoolpaasviering niet alleen de leerlingen, maar ook de peuters aanschuiven en de baby’tjes op schoot van de pedagogisch medewerksters meedoen, dan zit ik wel te stralen, ja.’ 

Het is een dynamisch gebeuren aan de Erfgenamenweg in Wijthmen bij Zwolle met het Kulturhus, de sportvelden, de nieuwe wijk Het Buyten in aanbouw en als stralend middelpunt het kindcentrum de Kubus met kinderopvang en school. De Kubus is licht en groen, de sfeer is open, gemoedelijk en gezellig. De zestig leerlingen, een kinderopvanggroep en de twee bso-groepen voelen zich er zichtbaar thuis, evenals de twee teams van elk zeven medewerkers. ‘Houd het hoofd koel en het hart warm’ staat er op een bord in de directeurskamer geschreven. 

Meerwaarde 

‘Als kindcentrum proberen we de kinderopvang en het onderwijs op een goede, eenduidige manier in elkaar over te laten lopen’, vertelt Michiel, die naast de Kubus ook basisschool Sint Nicolaas in Lierderholthuis onder zijn hoede heeft. ‘Door de kleinschaligheid en omdat we onder één dak zitten, kunnen we dat goed regelen. Afgelopen anderhalf jaar zijn we hier vooral organisatorisch mee aan het werk geweest. Nu dat allemaal goed geregeld is, verdiepen we ons in onze gezamenlijke visie en werkwijze met doorlopende speerpunten. Daarmee krijgt ons kindcentrum nog meer meerwaarde.’ 

Gestroomlijnd 

‘Als je de speerpunten doortrekt en vanuit dezelfde thema’s werkt, word je een herkenbaar kindcentrum’, zegt Michiel. ‘Zo werken we nu zowel in de kinderopvang als op school met de Rijke Taal als basis voor taal- en leesontwikkeling. Ook is er aandacht voor de neuromotorische ontwikkeling van de kinderen van nul tot en met twaalf jaar. Kijk, wat de kinderen van nul tot vier leren, hoeven ze op school niet meer te doen of zelfs te herstellen. Het grote voordeel is ook dat we de kinderen en hun manier van leren en ontwikkelen vanaf het allereerste begin zien, zodat de overgang naar school heel gestroomlijnd gaat.’ 

Een gezamenlijke pedagogische taal 

De twee teams werken steeds meer en beter samen. ‘Het zijn van huis uit twee verschillende werelden die in elkaar worden geschoven, maar we gaan er met z’n allen echt voor’, zegt Michiel. ‘Gezamenlijke overleggen, gezamenlijke doelen, thema’s, regels, afspraken en bijvoorbeeld ook taal, zodat de bso-medewerkers de leerlingen op dezelfde manier kunnen aanspreken als de leerkrachten. Wat op school niet kan, kan op de bso ook niet. En wat je op school leert, kom je op de bso ook tegen. De overlap wordt steeds groter. Ook het feit dat de pedagogisch medewerkers van de bso op school als onderwijsassistent werken brengt de beide werelden dichterbij elkaar. En die gezamenlijkheid verbindt. Eén taal, één lijn, één kindcentrum. Het is mijn taak als directeur om die overlap en die verbindingen op inhoud en doelen te vinden en te zorgen dat dat organisch en logisch verloopt, om tot een gezamenlijke pedagogische werkwijze, inclusief taal te komen.’  

Michiel is trots op kindcentrum de Kubus. ‘De manier waarop we hier samenwerken, waarop we inhoudelijk als kindcentrum aan de weg timmeren en in beweging willen zijn, ja, daar ben ik wel heel trots op. Ook op de kleine dingen: hoe de mensen aangenaam verrast zijn als ze hier binnenkomen. Hoe de kinderopvang als vanzelfsprekend aanschuift bij de vieringen van de school. En volgende maand komt er bijvoorbeeld een fotograaf, geen schoolfotograaf, maar een kindcentrumfotograaf die ook de kinderen van de kinderopvang gaat fotograferen. Het zijn van die kleine details, maar ik ga er wel van stralen.’